- august 11, 2020
- Posted by: admin
- Category: Campanii
Oana Solomon este co-fondator IYA, un magazin online, destinat femeilor însărcinate, proaspetelor mămici, dar şi bebeluşilor şi copiilor. În business-ul ei, se axează preponderent pe haine din materiale naturale şi biodegradabile, dar oferă şi alte accesorii sau jucării.
Astăzi avem un nou interviu din campania #FacemBineÎmpreună, o campanie Parenting PR de susținere a antreprenoriatului românesc, pe care o desfășurăm cu sprijinul comunității de bloggeri părinți, Digital Parents Talks.
Cine este Oana Solomon? Care este brandul căruia i-ai dat viață?
Oana Solomon: Pe plan personal: mamă, familistă convinsă, iubitoare de natură, cărţi, călătorii şi lucruri simple în general. Profesional vorbind, am lucrat ca şi analist până să ies în concediul de creştere a copilului. Am luat-o apoi şi pe drumul antreprenoriatului când am lansat proiectul IYA.
Când ți-ai început afacerea? Ce te-a motivat să începi o afacere? Ce poveste îți spuneai pe atunci despre antreprenoriat?
Oana Solomon: Am lansat IYA acum un an, în iunie 2019. Eram în concediu de creştere a copilului, prelungit, având în vedere că venise şi al doilea bebe, şi simţeam nevoia de a face şi altceva, care să îmi stimuleze gândirea şi să mă menţină “aptă” pentru muncă. Mă gândeam, de asemenea, că voi avea nevoie de mai multă flexibilitate în program când copiii vor creşte.
Văd antreprenoriatul ca pe o oportunitate de a putea face ceva ce îmi place şi de a mă dezvolta profesional pe arii pe care nu m-aş fi gândit înainte. Satisfacţia e mare când ştii că ai construit ceva frumos de la 0. Asta mi-am spus atunci, asta îmi spun şi acum.
Povestește-ne despre business-ul tău: care au fost primii pași pe care i-ai facut în direcția unei afaceri? Ai știut dintotdeauna că vrei să fii antreprenor sau ai experimentat și statutul de angajat? Cine ți-a fost alături în călătoria ta?
Oana Solomon: IYA a apărut după un brainstorming lung, în care ideile mele s-au întâlnit cu cele ale Cristinei, colega mea. A fost nevoie de multă documentare şi analiză, pentru că experienţa noastră nu era directă în domeniu.
A fost o muncă de echipă, în care am avut amândouă susţinerea familiei şi am avut norocul de a da peste nişte colaboratori cu adevărat profesionişti, alături de care am putut dezvolta viziunea pe care o aveam despre cum trebuie să fie lucrurile.
IYA este un magazin online, destinat femeilor însărcinate, proaspetelor mămici, dar şi bebeluşilor şi copiilor. Ne axăm preponderent pe haine din materiale naturale şi biodegradabile, dar oferim şi alte accesorii sau jucării. Am vrut de la început ca IYA să fie mai mult decât un magazin online. Am ştiut că vrem să aducem către oameni şi informaţie relevantă, să îi ajutăm să ia decizii mai bune, mai sănătoase, mai cumpătate. Ştim că e un proces de durată, dar credem că suntem pe drumul cel bun.
Am lucrat încă din timpul facultăţii şi nu pot spune că am vrut neapărat să fiu antreprenor. Văzusem la alţii provocările pe care le are un antreprenor şi nu mi-am dorit neapărat să fac asta. Ce mi-am dorit a fost să fac ceva ce îmi place. Abia în momentul în care am considerat că experienţa dobândită până atunci mă poate ajuta pentru a construi ceva, am luat în calcul mai serios ideea.
Ce provocări ai întâlnit și cum le-ai făcut față?
Oana Solomon: Prima provocare a fost să găsim un echilibru între a activa în industria fashion şi a promova totuşi sustenabilitatea. Pentru că într-o lume a fast fashionului, noi am ales să fim slow. Aşa că am gândit şi am implementat un program de Buyback pentru articolele achiziţionate din magazin şi dăm fiecărui lucru folosit o nouă şansă.
O altă provocare a fost să găsim modalitatea de a ajunge la persoane din targetul nostru, pentru că practic activăm într-o nişă. Am testat şi testăm în continuare şi am învăţat că de multe ori rezultatele bune vin de unde nici nu te aştepţi.
Ce ți-ai fi dorit să știi dinainte despre piața din România? Cum este să fii antreprenor în România?
Oana Solomon: Consider că am plecat cu aşteptări destul de realiste cu privire la piaţa din România. Ne-am făcut bine temele. Încă nu pot spune că aş fi vrut să ştiu ceva dinainte, dar probabil vor apărea lucruri de genul acesta pe parcurs.
Povestește-ne lucrurile pe care le faci și care te duc în fiecare zi mai aproape de succesul dorit.
Oana Solomon: Am răbdare, caut variante, încerc să îmbunătăţesc ceea ce se poate, nu schimb ceva ce funcţionează.
Care a fost cea mai eficentă modalitate de a-ți promova afacerea și de a aduce clienți noi?
Oana Solomon: Dincolo de modalităţile cunoscute şi folosite de toţi, promovare pe motoare de căutare şi social media, am avut rezultate bune prin colaborarea cu (micro)-influenceri care au comunităţi frumoase construite în jurul lor. În general campaniile de acest tip sunt mai mult pentru brand awareness, dar au adus şi clienţi noi.
Ce greșeli ai făcut și ce ai învățat datorită lor?
Oana Solomon: Nu ştiu dacă să le numesc neapărat greşeli, cât mai degrabă decizii nepotrivite cauzate de lipsa de experienţă. Sunt de părere că fiecare decizie mai mult sau mai puţin fericită ne-a adus unde suntem acum, şi sunt foarte mulţumită de rezultat.
Ce ai învățat despre tine de când ești antreprenor? Cum s-au redefinit valorile, relațiile?
Oana Solomon: Am învăţat că am o putere de adaptabilitate mai mare decât credeam şi am descoperit lucruri noi pe care le fac şi le învăţ cu plăcere. Valorile mele au rămas aceleaşi, am apreciat şi apreciez oamenii sinceri si deschişi, îi admir pe cei bine pregătiţi, care pun pasiune în ceea ce fac. Pun preţ pe stabilitate şi loialitate atât în relaţiile de zi cu zi, cât şi în cele profesionale.
Care este filosofia ta de business?
Oana Solomon: Încearcă să aduci ceva bun şi diferit prin modul în care faci lucrurile.
Ce sfaturi ai oferi altor antreprenori?
Oana Solomon: E prematur să ofer sfaturi, asta o poate face un antreprenor cu ceva experienţă în spate. Ce pot spune e că mi se pare esenţial să ai curajul de risca, dar şi întelepciunea de a fi echilibrat. Şi să faci toate eforturile pentru a cunoaşte persoanele cărora te adresezi prin business-ul tău.
Te rugăm să completezi
- Când sunt în fața unui obstacol… mă gândesc ce variante am pentru a-l depăşi.
- Cel mai curajos lucru pe care l-am făcut ca antreprenor a fost… să intru în industria fashion pe o nişă, contra curentului general.
- Dacă aș putea să mă întorc în timp, la momentul când am deschis afacerea, m-aș sfătui… să am mai multă încredere în instinct.
- Cel mai bun sfat pe care l-am primit vreodată a fost: “orice ai face, fă cât poţi tu de bine”
- Cartea mea de business preferată/ site-ul/blogul este….Nu am o carte sau un blog preferat. Deşi citesc destul de mult, din varii domenii, mai degrabă păstrez idei interesante din fiecare.
- Motoul meu în business este “Great things take time”
Susține și tu antreprenoriatul românesc și cumpără local pentru că #PutereaLuiÎmpreună este magică.