- iulie 23, 2020
- Posted by: admin
- Category: Campanii
Am aflat de unturile Sunday Bites dintr-un hub unde ne stabileam întâlnirile de business. Nu ne-am cumpărat atunci untul de arahide, deși am rămas cu gândul la el. După două luni, ne-am conectat cu Anca Fîrtat și Alex Stoianovici, fondatorii Sunday Bites, prin campania #FacemBineÎmpreună, o campanie Parenting PR de susținere a antreprenoriatului românesc, pe care o desfășurăm cu sprijinul comunității de bloggeri părinți, Digital Parents Talks.
Momentan, Sunday Bites produce în România 6 unturi curate, din ingrediente naturale, sănătoase și în același timp prietenoase cu mediul, și anume unt de arahide crocant, unt de arahide fin, unt de caju, unt de alune de pădure cu miere, unt de migdale și curmale, unt de alune de pădure cu cacao și curmale.
Iată povestea lor.
Cine sunt Anca Fîrtat și Alex Stoianovici? Care este brandul căruia i-ați dat viață?
Anca și Alex: Noi suntem Anca și Alex și împreună am creat Sunday bites. Anca vine din domeniul antreprenoriatului, tot din zona de food, iar Alex are o experiență de peste 10 ani în jurnalism.
Când ați început afacerea? Ce v-a motivat să începeți o afacere? Ce poveste îți spuneai pe atunci despre antreprenoriat?
Anca și Alex: În 2019 am decis lansarea brandului Sunday bites, atunci când am observat o cerere tot mai mare pe piață de produse cu ingrediente naturale, cât mai sănătoase. Am început cu untul de arahide, pe care îl făceam de câțiva ani in-house, la cafeneaua Sunday bagels and coffee, pe care l-am ambalat în borcane de sticlă reciclabilă și am așteptat primul client. Aveam deja experiență în antreprenoriat, deci știam că va urma un drum plin de peripeții, și așa a fost.
Povestiți-ne despre business-ul vostru: care au fost primii pași pe care i-ați facut în direcția unei afaceri? Ați știut dintotdeauna că vreți să fiți antreprenori sau ați experimentat și statutul de angajat? Cine v-a fost alături în călătoria asta?
Anca și Alex: Echipa noastră este mixtă. Eu am intrat în mediul antreprenorial imediat după terminarea masterului, iar Alex face primii pași în această lume cu nașterea brandului Sunday bites, până acum având statutul de angajat. Amandoi învățăm din experiența celuilalt și folosim toate cunoștințele pentru a crește cât mai frumos.
Ce provocări ați întâlnit și cum le-ați făcut față?
Anca și Alex: Am început prin a ne amenaja și utila fabrica. Prima provocare a venit o dată cu primul utilaj, care s-a ars în ziua 2 de utilizare. A urmat o serie întreagă de peripeții cu înlocuirea/returnarea echipamentului, iar până la urmă ni l-am construit singuri (un prieten de familie ne-a ajutat). Toate provocarile le-am primit ca niște lecții accelerate de învățare și adaptare la noul domeniu, cel de productie, lucru care ne-a ajutat să devenim foarte flexibili și gata de ajustare atunci când intervin situații neprevăzute.
Ce v-ați fi dorit să știți dinainte despre piața din România? Cum este să fii antreprenor în România?
Anca și Alex: A fi antreprenor în România presupune o mare capacitate de adaptare și răbdare, precum și dezvoltarea forțată a unui set de abilități sociale. Noi amandoi suntem firi introvertite, însă în antreprenoriat, și mai ales într-un domeniu în care contactul cu clienții este vital, a fi capabil să schimbi mai multe pălării într-un interval mic de timp este vital. Tot procesul acesta ne-a accelerat ritmul de dezvoltare personală.
Povestiți-ne despre lucrurile pe care le faceți și care vă duc în fiecare zi mai aproape de succesul dorit.
Anca și Alex: Noi ne propunem să avem un business de care să fim mândri, iar clienții să fie mulțumiți de produsele create de noi. Așadar suntem în continuă dezvoltare, fie că e vorba de perfecționat rețete, căutat materie primă de cea mai bună calitate, ambalaje cât mai prietenoase cu mediul sau dezvoltat o latură responsabilă a business-ului. Citim cărți, participăm la evenimente la care sunt invitați speakeri din domeniul nostru, facem networking cu alți mici producători români și încercăm să creăm un grup de producători care împărtășesc aceeași filosofie cu noi.
Care a fost cea mai eficentă modalitate de a-ți promova afacerea și de a aduce clienți noi?
Anca și Alex: Cea mai eficientă modalitate este word-of-mouth, recomandarea dată mai departe, a unui client mulțumit de produsele Sunday bites. Este cea mai puternică metodă de promovare.
Ce greșeli ați făcut și ce ați învățat datorită lor?
Anca și Alex: Am facut greseli tipice unui business mic, cu buget limitat, am ales servicii ieftine, dar ineficiente. Am învățat că trebuie bugetată calitatea, fie că e vorba de produse sau servicii.
Ce ați învățat despre voi de când sunteți antreprenori? Cum s-au redefinit valorile, relațiile?
Anca și Alex: Despre noi am învățat că limitele noastre nu sunt acolo unde credeam, ci mult mai departe. Am învățat să fim mai înțelegători, mai buni, mai flexibili, să nu ne supărăm rapid, ci să înțelegem că există și o altă perspectivă. Valorile au rămas aceleași, pe ele ne clădim business-ul și vrem să le urmăm în continuare. Relațiile au devenit mai valoroase, pentru că avem mai puțin timp de dedicat celor apropiați, însă este folosit cu mai multă atenție.
Care este filosofia voastră de business?
Anca și Alex: Noi ne propunem să creăm produse curate, din ingrediente naturale, sănătoase și în același timp prietenoase cu mediul. Luăm din natură tot ce este natural și nu alterăm nimic, având grijă să reducem poluarea.
Ce sfaturi le-ați oferi altor antreprenori?
Anca și Alex: Să se înarmeze cu multă răbdare și perseverență și să privească fiecare provocare ca pe un pas necesar care îi aduce mai aproape de ținta propusă.
Vă rugăm să completați
- Când sunt în fața unui obstacol… mi se activeaza instinctul de problem-solver.
- Cel mai curajos lucru pe care l-am făcut ca antreprenor a fost… să pornesc 2 business-uri extrem de nișate la momentul lansării.
- Dacă aș putea să mă întorc în timp, la momentul când am deschis afacerea m-aș sfătui… să nu las să scape nesărbătorite micile victorii.
- Cel mai bun sfat pe care l-am primit vreodată a fost… Keep going!
- Cartea mea de business preferată/ site-ul/blogul este… Losing my virginity, Richard Branson.
- Motoul meu în business este… Keep going forward!