- iunie 26, 2020
- Posted by: admin
- Category: Campanii
În perioada de izolare socială am văzut multe business-uri mici românești care au nevoie de ajutor și pentru că avem o comunitate de bloggeri dispuși să susțină antreprenoriatul authton ne-am decis să #FacemBineÎmpreună! Așa că i-am încurajat pe antreprenorii care au nevoie de promovare și sunt dispuși să plătească în sistem barter să completeze un formular prin care să se povestească despre serviciile sau produsele lor. Apoi i-am rugat pe bloggerii dornici să susțină antreprenoriatul românesc să completeze un formular și să ne spună pe ce nișă scriu și cu ce pot să ajute. Apoi i-am conectat și vă zicem la finalul campaniei ce a ieșit. Dar înainte de asta, vrem să vi-i prezentăm pe cei care au curaj și încredere să își construiască business-uri în România.
Astăzi stăm de vorbă cu Anton Balint, fondator Greenarium.ro. Ia uitați ce minunății face echipa lui și care a fost evoluția business-ului de la idee la profit.
Cine este Anton Balint? Care este brandul căruia i-ai dat viață?
Anton Balint: Este un actor bucureștean mutat în Sibiu în urmă cu 8 ani, care a dezvoltat Greenarium.ro, adică un shop de terarii lucrate manual, împreună cu echipa lui, cu plante ușor de întreținut.
Când ți-ai început afacerea? Ce te-a motivat să începi o afacere? Ce poveste îți spuneai pe atunci despre antreprenoriat?
Anton Balint: Am început povestea Greenarium.ro în 2016, de Crăciun, când împreună cu Raluca, partenera mea, am vrut să facem cadouri făcute cu mâinile noastre familiei și prietenilor. Pentru că am realizat multe terarii ni s-a aprins beculețul că am putea duce la un alt nivel totul. Totul a fost part-time și hobby mult timp. Nu am trăit din asta și nici nu ne gândeam că am putea dezvolta atât de mult încât să fie un venit. Antreprenoriatul era pe vremea aia ceva foarte depărtat care-mi mai părea mai degrabă boem.
Povestește-ne despre business-ul tău: care au fost primii pași pe care i-ai facut în direcția unei afaceri? Ai știut dintotdeauna că vrei să fii antreprenor sau ai experimentat și statutul de angajat? Cine ți-a fost alături în călătoria ta?
Anton Balint: Ideea de a se transforma într-o afacere a apărut când am văzut aprecierea celor care au primit cadourile noastre. Lucrurile s-au mișcat apoi foarte greu pentru că nu aveam niciunul experiență în antreprenoriat. Chiar dacă eu gândeam și aplicam multe idei antre sau intraprenoriale niciodată nu fusesem în stadiul de mișca eu lucrurile. Totuși experiența te învața cel mai mult. Apoi cursurile, workshop-urile și cărțile te ajută să-ți creezi niște direcții.
Ce provocări ai întâlnit și cum le-ai făcut față?
Anton Balint: Prima provocare de ne-am întâlnit a fost chiar alegerea numelui. Mai târziu am auzit de drepturile de proprietate, OSIM etc. Treptat am descoperit că e bine să îmbunătățim produsele noastre cât mai mult. Dar după ce le-am adus la un nivel destul de bun ne-am dat seama că cineva trebuie să le vândă, iar noi nu aveam abilitățile necesare. Și astfel pentru fiecare pas în parte învățam aplicat din diverse surse.
Ce ți-ai fi dorit să știi dinainte despre piața din România? Cum este să fii antreprenor în România?
Anton Balint: Eu nu cred că e mai greu sau mai ușor să fii antreprenor în România decât în alte locuri. Cred că te poți folosi de tot ce ai în jur pentru a te dezvolta pe tine, apoi afacerea ta. Ba chiar mai mult, am descoperit că în România este chiar bine din multe puncte de vedere să deschizi o afacere. Nivelul impozitelor este mai mic decât în alte țări, chiar dacă birocrația este mult mai mare. Cu răbdare (sau cu bani) treci și peste birocrație. Mi-ar fi plăcut să știu de la început că totul se face cu un scop pe care este bine să-l scrii. Să ai niște obiective spre care să mergi, să măsori tot ceea ce faci. Asta nu te învață nimeni dacă nu întrebi sau dacă nu te documentezi singur.
Povestește-ne lucrurile pe care le faci și care te duc în fiecare zi mai aproape de succesul dorit.
Anton Balint: Noi ne-am stabilit obiectivele pentru următoarea perioadă. Apoi fiecare obiectiv este împărțit în acțiuni care pot duce către împlinirea obiectivului. Dacă împarți acțiunile mari în acțiuni mai mici, iar apoi altele și mai mici, ai treabă concretă în fiecare zi. Astfel, atunci când ajuns la atelier am deja direcția spre care trebuie să merg. E adevărat că în multe zile mă împotmolesc în treabă administrativă, dar încerc în fiecare zi să fac măcar o parte mică din ce mi-am propus spre îndeplinirea obiectivului.
Care a fost cea mai eficentă modalitate de a-ți promova afacerea și de a aduce clienți noi?
Anton Balint: La început toți clienții noștri erau de la târguri de design sau handmade. Dar acolo veneau clienții spre noi fără să facem nimic. Doar eram prezenți. Apoi ne-am dat seama că nu putem nici măcar supraviețui în acest fel. Astfel am început să mergem noi către companii care oferă cadouri angajaților sau partenerilor. Si așa am făcut primele vânzări B2B. Și acum cred că cea mai eficientă cale de a vinde este contactul direct. Contactezi, întrebi, propui, negociezi, vinzi. Altă cale pentru shop-ul nostru online este PPC. Testăm continuu campanii care să genereze vânzări. Totuși cred că fiecare persoană care cumpără are mai multe surse de unde aude de noi.
Ce greșeli ai făcut și ce ai învățat datorită lor?
Anton Balint: Principala greșeală este faptul că nu am învățat înainte de a începe. Măcar puțin dacă știi despre organizare și planificare te poate ajuta enorm. Și dacă faci acest exercițiu zilnic probabil la nivel mare va fi mult mai ușor de implementat orice lucru nou.
Ce ai învățat despre tine de când ești antreprenor? Cum s-au redefinit valorile, relațiile?
Anton Balint: Învăț despre mine în fiecare zi, dar proiectul www.greenarium.ro îmi pune o oglindă în față în orice situație. Și am descoperit că tot ce trebuie să faci ai deja în tine. Sună foarte „din cărți”, dar curajul de care am nevoie să dau un telefon unui om important care nu mă cunoaște vine din mine. Curajul pe care-l ai să investești toți banii firmei într-o campanie despre care nu știi dacă funcționează vine din mine. Riscul, energia și bucuria vin toate din interior.
Care este filosofia ta de business?
Anton Balint: Dacă tu crești poate crește și bussinesul tău.
Te rugăm să completezi:
- Când sunt în fața unui obstacol… mă opresc și-l analizez la rece și iau o dezicie. Asta după ce mă panichez, fug de el, iar apoi îmi dau seama că nu am cum să-l elimin pur și simplu.
- Cel mai curajos lucru pe care l-am făcut ca antreprenor a fost… să reîncep în fiecare zi în care nu aveam nicio vânzare.
- Dacă aș putea să mă întorc în timp, la momentul când am deschis afacerea…. m-aș sfătui să mă documentez mai mult despre cum se face.
- Cel mai bun sfat pe care l-am primit vreodată a fost… să mă grăbesc încet, de la un chirurg.
- Cartea mea de business preferată/ site-ul/blogul este… upriserz.com
Susține și tu antreprenoriatul românesc și cumpără local pentru că #PutereaLuiÎmpreună este magică.