Am mizat întotdeauna pe oameni și valori, înainte să mizez pe profituri și cifre

Lavinia Pavel construiește de mai bine de 10 ani proiecte de comunicare, fiind foarte bună prietenă cu comunicarea online. După ce a experimentat job-uri în companii mari și într-o multinațională, Laviniei i s-a arătat scopul ei în viață într-o excursie în Kenya. Atunci și-a luat inima în dinți și a început să lucreze pe cont propriu. Ea este mama Ilincăi și din această lună se alătură echipei Parenting PR. Pentru a o cunoaște pe Lavinia, vă invităm să citiți înterviul publicat în revista Cosmopolitan.

Spune-mi câte ceva despre tine: ce studii ai urmat, ce specializare ai, cum ai ajuns să lucrezi la multinațională și pe ce post.

Lavinia Pavel: Am un background destul de variat, care m-a ajutat foarte mult: am urmat liceul de matematică –fizică în orașul meu natal Calafat (fiind olimpică la matematică în școala generală și intrând prima la liceu cu 10 la matematică, într-o perioadă când la școală notele erau chiar pe bune), apoi am urmat facultatea de Relații Economice Internaționale –Academia de Studii Economice București, pentru că îmi doream să intru în diplomație, însă după primul an de facultate mi-am dat seama că vreau altceva și am urmat Masterul de Comunicare și Relații Publice la SNSPA. Încă din anul II de facultate am avut diverse joburi pentru “studenți”: vânzări directe (vindeam haine pe comandă femeilor de afaceri și asta m-a ajutat să văd unde vreau să ajung), apoi secretară și la finalul anului IV mi-am luat primul job adevărat: m-am ocupat de vânzarea și am contribuit la dezvoltarea unei aplicații de email marketing și newslettere electronice. Aici am învațat cele mai importante lecții despre cum se conduce un business și pentru că lucram cu oameni de comunicare din companii multinaționale am început să cochetez cu acest domeniu și să îmi exersez aptitudinile în domeniul copywrritingu-ului.

Tot acolo mi-a dezvoltat o afinitate pentru tot ceea ce înseamnă “comunicarea pe internet” și o pasiune pentru campanile online. După finalizarea Masterului de Comunicare si Relații publice mi-am dorit foarte mult să aplic toate noțiunile teoretice și am trecut prin câteva posturi în departamentul de marketing la Fildas (importator și distribuitor medicamente) , apoi în trustul de presă Edipresse (care ulterior a fost cumparat de Burda Media) și la începtul anului 2007 am intrat în departamentul de comunicare al companiei Aviva Asigurări de Viață.

Întotdeauna am crezut în noroc și în destinul fiecărei persoane și cred că acela a fost momentul meu. Eram în ultimul an de master, iar în industria asigurărilor de viață 2007 era anul de glorie, anul pensiilor private, când toți asigurătorii pregăteau campanii foarte mari și când lucrurile se desfășuraru cu viteza lumnii, pentru că nu aveai timp să înveți, trebuia să acționezi și să faci lucrurile să meargă. Îmi amintesc că am petrecut foarte multe nopți învățând și încercând să pun cap la cap strategii, planuri, communicate – lucruri de care până atunci auzisem doar în teorie. A fost o perioadă incredibilă și într-un an de zile am reușit să învăț cât în 10. La finalul anului am primit o promovare și lucrurile mergeau în direcția dorită.

Cât timp ai lucrat acolo și cum ți-ai dat seama că vrei să faci ceva pe cont propriu în afara orelor de program? Ce afacere ți-ai deschis? Povestea ei: de la idee la punerea ei în practică; ce pași ai urmat și cât a durat de la punerea pe hârtie a ideilor până la partea practică: demararea afacerii.

Lavinia Pavel: Am lucrat acolo până în mai 2010, însă studiind industria mi-am dat seama că voi ajunge foarte repede în punctul în care nu voi avea unde să cresc pe segmentul de comunicare și va trebui să caut alte oportunități. Este o industrie relativ închisă (încă) și destul de rigidă din punctul de vedere al comunicării, industire în care nu ai posibilitatea să faci campanii de senzație în mediul online (așa cum visam eu). Pentru că am păstrat tot timpul legătura cu mediul online și am fost conectată la ceea ce se întâmpla acolo, pe la mijlocul anului 2008 am început să dezvolt, după orele de program, mici campanii în zona online – mai mult partea de strategie și mai puțin partea de implementare. La finalul anului mi-am înființat și propria companie, unde lucram după ora 18.00. La început proiectele erau destul de mici și nu necesitau mai mult de 2-3 ore de lucru pe zi, însă când am început să preiau și partea de execuție și să lucrez cu tot mai mulți parteneri am început să merg la întâlniri cu clienți și să lucrez 4-5 ore/zi după un program de 9 ore în multinațională, ceea ce era extrem de solicitant.

În același timp, în Aviva, am avut norocul ca directorul de marketing să creadă în mine și în ideile mele, astfel ca acolo am pus în practică “pasiunea mea pentru mediul online”: am dezvoltat prima campanie de activism online pe forumurile de mămici pentru un produs de asigurare pentru copii, am dezvoltat prima campanie de social media dezvoltată de o companie de asigurări de viață, care a urmărit educarea publicului cu privire la serviciile financiare în general și asigurările de viață în special. Eram deja manager de comunicare și mi-am dat seama că mai departe de aici nu aveam unde să merg și că pasiunea mea pentru comunicarea online aici avea limite bine stabilite. Am început să mă implic tot mai mult în compania proprie și în proiectele de „după job”; lucram destul de mult după program, însă satisfacția era dublă.

Am avut întotdeauna sprijinul soțului meu, care m-a înțeles și m-a ajutat foarte mult (uneori se implica în proiectele mele pe partea de cercetare și mă ajuta cu informații) și dacă nu era alături de mine nu cred că aș fi avut vreodată curajul să plec din multinațională și să pornesc pe cont propriu.

Domeniul ales și motivația acestei alegeri; cum reușeai să te împarți între cele două plus familie. Mai aveai timp liber pentru tine?

Lavinia Pavel: Cred că în cazul meu lucrurile au venit cumva de la sine. Am pornit un busines din pasiune pentru mediul online și nu am urmat niciunul dintre pașii consacrați: am pornit compania cu fonduri zero (doar banii de înființare a firmei, pe care i-am plătit din salariu), fără nici un plan de business, fără să știu unde vreau să ajung și mai ales fără să îmi propun vreodată să plec din corporație să îmi fac propria afacere. Întotdeauna m-am considerat un șef cu care se lucrează îngrozitor și chiar și acum, după atâția ani tot așa am rămas. Sunt un foarte bun specialist și ca toți specialiștii am probleme cu tot cee ace înseamnă delegarea responsabilităților. Fac în continuare eforturi semnificative de îmbunătățire, învăț atât cât îmi permite timpul, însă progresele nu sunt pe măsura așteptărilor. Timp de mai bine de 1 an de zile, lucram câte 14 ore pe zi și uneori și în weekend. În primavara anului 2010, după o excursie în Kenya, care mi-a schimbat pur și simplu viața și viziunea asupra mea și a ceea ce vreau să fac cu mine, am decis că a venit momentul să iau o hotărâre și să mă îndrept într-o direcție clară.

În Kenya am învățat să spun “mulțumesc’ și să o spun din suflet, am învățat să prețuiesc lucrurile pe care le am și să știu ce îmi doresc. Am învățat că oamenii de lângă tine sunt singura avere pe care o poți face în viață, am învățat să mă uit mai atent în jurul meu, să respect ceea ce am și să fiu sinceră cu mine. Am învățat că valorile materiale nu durează o veșnicie și că fericirea este o atitudine și nu neapărat o stare de spirit.

Atunci mi-am făcut primul mini-plan de business, prima predicție de venituri și cheltuieli – primul buget până la final de an și am decis că a venit vremea să pornesc pe cont propriu. La început mi-a fost teamă să pornesc singură și am ales o variantă care mi se părea mai comodă – un parteneriat cu un boutique de PR care făcea relații cu presa, urmând ca eu să vin cu partea de online, să completez serviciile oferite. În câteva luni mi-am dat seama că viziunile noastre de business nu se prea întâlnesc și am început să mă gândesc la varianta de a merge mai departe singură.

Am pornit la drum cu ideea de a face un atelier/un boutique de comunicare pentru companiile din servicii financiare – pentru că lucrând în acest domeniu am constatat o lipsă a agențiilor de comunicare cu expertiză în acest domeniu. Dintotdeauna comunicatele de presă se plimbau între client și agenție de minimum 5 ori și până la urmă tot oamenii din companie trebuiau să îl rescrie în proporție de 90%. Produsele de asigurări de viață de exemplu sunt produse foarte complexe, al căror mecanism de funcționare trebuie studiat și înțeles și la fel este toată industria financiară. Pornind de la această premisă am găsit rețeta de succes: colaborarea cu ziariștii din domeniu, astfel încât să pot aduce valoare adăugată clienților.

În primii ani de business am testat si varianta de a avea angajați, însă pentru mine (pentru că așa cum spuneam nu sunt un bun manager) nu a funcționat. Și mi-am găsit apoi rețeta ideală pentru mine: să lucrez cu colaboratori (care sunt freelanceri sau lucrează în presă) și este o reteță care încă functionează.

Mi-am construit business-ul ca o relație personală cu clienții, motiv pentru care lucrez și acum cu clienții din 2008 cu care am pornit la drum, și am mizat întotdeauna pe oameni și valori, înainte să mizez pe profituri și cifre. Am ales întotdeauna să lucrez cu oameni cu experiență în defavoarea juniorilor (deși costurile au fost infinit mai mari), însă timpul pe care îl aveam la dispoziție nu îmi dădea posibilitatea să pot să învăț pe cineva ceva sau să îl pot aștepta să crească (am folosit asta ca scuză pentru faptul că sunt un manager slab).

Prețuiesc oamenii și apoi banii, cred cu tărie că un client mulțumit aduce și altii și consider că o idee briliantă fără o execuție pe măsură este doar o idee și nimic altceva.

Poți să dai un sfat celor care vor să-ți urmeze exemplul?

Lavinia Pavel: Cred că cel mai important este ca la final de zi să te gândești ce te face fericit și să faci alegeri corecte pentru tine și pentru cei din jur. Este important să știi care sunt prioritățile tale în viața, să respecți oamenii cu care lucrezi și să întelegi că tu ești cel care alege.

Și mai trebuie să înțelegem că nimic nu durează o veșnicie și că e important să te trezești la 40 de ani să știi că ai facut în viață ceea ce ai dorit, atunci când ai dorit. Am mers întotdeauna pe ideea că orice faci se va întoarce împotriva /favoarea ta mai devreme sau mai târziu și cred cu tarie acest lucru. De aceea business-ul meu este unul extrem de transparent și relațiile pe care le am sunt foarte corecte.

Acesta este sfatul pe care îl dau celor care vor să își pornească propria afacere. Și să țină cont de faptul că dacă într-o multinațională muncești doar 8-9 ore/zi și poți să îți suni șeful într- o zi că nu ai chef să te duci la muncă, când ai propriul business lucrezi 24h/zi și nu poți să suni pe nimeni când nu ai chef de nimic.

Interviu publicat în revista Cosmopolitan